donderdag 7 februari 2013

Vogels van mijn wenslijst!

Ook dit jaar streef ik er naar om verschillende vogelsoorten vast te leggen die op mijn wenslijst staan. Zo staat stipt op nummer 1 de reigersoort die meteen de lastigste is. Aangezien die zo'n goede schutkleuren heeft, zie je hem nauwelijks in zijn biotoop. Maar gelukkig is daar de winter en wordt het voor deze reigersoort moeilijker om aan voedsel te komen. Ze komen dan eerder uit het riet en als er ook nog eens plekken zijn waar het water is dichtgevroren, dan moeten ze wel tevoorschijn komen waar het water nog open is. De meeste natuur/vogelliefhebbers weten natuurlijk dat het gaat om die mysterieuze "Roerdomp". Zo ben ik regelmatig naar een plek geweest waar ze zouden moeten zitten, maar telkens kwam ik met 0 Roerdomp foto's thuis. Ik heb daarna toen bewust gewacht totdat het kouder zou worden met wellicht sneeuw. Zo ben ik 22 januari teruggegaan naar de plek. En na uiteindelijk 3 keer heen en weer te hebben gereden met mijn auto en goed kijken zag ik er eentje op enige afstand tussen het riet.

Roerdomp (Bittern, Botaurus stellaris)





















Geduldig wacht ik in mijn auto, in de hoop dat de Roerdomp misschien wat dichterbij zou komen. Helaas verroerd hij zich zo min mogelijk om zo energie te besparen in deze zware periode. Dan komt er een medefotograaf langsrijden en ziet dat ik naar de Roerdomp kijk. Na 5 minuten rijd hij door en komt dan in zijn achteruit weer naast me staan en verteld dat er verderop een Roerdomp zit op nog geen 2 meter afstand. Ik bedank hem hartelijk er rijd naar de plek van de andere Roerdomp. Als ik op de plek aankom zie ik hem in eerste instantie niet (kan je nagaan wat een schutkleuren). Dan valt mijn oog erop. En zie ik hem vanuit de auto op nog geen 2 meter afstand. Het eerste wat mij meteen opvalt is het formaat. Zo klein!!! Ik dacht altijd formaat blauwe reiger, maar het heeft meer het formaat Woudaap. De adrenaline giert door mijn hele lijf en merk al gauw dat ik mijn teleconverter er tussenuit moet halen. Met veel moeite krijg ik daarna mijn 300mm lens weer op mijn body geschroefd en begin meteen foto's te maken. Merk al meteen dat het niet de ideale omstandigheden zijn voor een perfecte foto. Vanuit passagiersraam, van boven af, tegenlicht, riet en te korte afstand. Toch probeer ik in een korte tijd zoveel mogelijk foto's te maken en te zorgen dat ik niet een rietstengel voor zijn kop op de foto krijg. Deze foto is daarbij nog de beste uit de verf gekomen. Daarna meteen de Roerdomp met rust gelaten in deze zware tijd.






















Uiteindelijk dan toch mijn nummer 1 vogelsoort van mijn wenslijst kunnen vastleggen. Voor een betere foto krijg ik hopelijk toch nog wel kansen genoeg.



Een vogel die ook op mijn wenslijst staat is in mijn ogen de mooiste onder de lijsterachtige, de Kramsvogel. In mijn begin tijdperk van fotografie heb ik die voor eerst vast kunnen leggen met mijn oude body (D60) en 70-300mm VR lens (19-02-2010). Als ik die foto nu terug kijk is het meer een bewijsplaatje dan een goede geslaagde foto. Om het verschil te kunnen laten zien zal ik hem hier ook plaatsen.

Kramsvogel (Fieldfare, Turdus pilaris)






















Zo ben ik 23 januari met fotomaatje Hans Overduin naar Katwijk geweest. Opzoek naar de Waterral. Het was nog in de periode dat er behoorlijk veel sneeuw lag overal. Aangekomen op de plek is er geen waterral in velden of wegen te bekennen. Wel zien we een Dodaars die in de val is gelokt door een soort van klein watervalletje/dammetje. Die op een klein stukje open water is beland door de stroming van het water. We zien duidelijk dat de Dodaars het moeilijk heeft om weer op dat grotere stuk open water te komen. We maken snel een paar shots van de Dodaars met behulp van een laag standpunt en laten hem daarna met rust, om hem energie te besparen om weer op de verhoging te klimmen. We wilde hem eerst helpen om hem er overheen te helpen, maar waren bang dat hij daardoor nog meer gestresst zou worden in deze moeilijke weersomstandigheden. Gelukkig zag ik paar dagen later foto's op waarneming dat hij wel weer gefotografeerd is op het grotere open stuk water. Door het ochtendlicht en opspattende water achter de Dodaars kreeg je wel een mooie achtergrond.

Dodaars (Little Grebe, Tachybaptus ruficollis)





















Normaal gesproken is een ultra laag standpunt het mooiste om foto's te maken, maar tijdens deze foto's had het toch beter geweest om deze op mijn hurken te maken, zodat niet die balk duidelijk zichtbaar is en ik ook nog een stukje van de weersiegeling  had kunnen laten zien. Hans had daar iets beter over nagedacht. Toch ben ik erg tevreden over deze foto's.

























Omdat Hans en ik al vrij snel weg waren op deze plek, besluit Hans om nog even vlakbij naar de Kramsvogels te gaan in een woonwijk. Natuurlijk ga ik mee, want niet alleen hij had nog geen mooie foto's van deze fraaie lijsterachtige. Ik kan ook nog wel mooie foto's gebruiken van deze Kramsvogel. 5 minuten later komen we aan bij de Kramsvogels. Ze zitten en vliegen overal rond hier in de woonwijk. Af en toe zitten ze in de Berberis struiken, omdat daar momenteel nog kleine rode besjes in hangen. Het duurt dan ook niet lang voordat ik mijn eerste geslaagde foto's kan maken van deze prachtige vogels.

Kramsvogel (Fieldfare, Turdus pilaris)









































Maar de Kramsvogels genieten niet alleen van bessen in de Berberis struiken, ook de Dwergmispel (Cotoneaster) struik is een dankbaar doelwit voor de bessen.

























En wat er in gaat, moet er ook wéér uit natuurlijk.






















En zo hebben wij ruim een uur heerlijk kunnen genieten van deze wintergasten. Als je geduldig op 1 plek blijft zitten/liggen, worden ze uiteindelijk niet meer zo schuw en kunnen ze zomaar een paar meter voor je lens lopen. We gaan met een hele mooie reeks foto's naar huis. De rest van deze reeks Kramsvogel foto's en van de Dodaars zijn terug te zien in mijn  gallerie/recente foto's.


In mijn volgende blog laat ik jullie mijn móóiste blog tot nu toe zien! ;-)


Groeten,

Remco


ps. iedereen weer bedankt voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...