zondag 9 december 2012

Pestvogels in herfstdecor

Terwijl het officieel nog geen winter is laat die zich al wel duidelijk zien de laatste paar dagen. Sneeuwbuien, lage temperaturen code geel/oranje/rood enz. Helaas was de enorme sneeuwval hier van korte duur en was het eigenlijk al (te) snel verdwenen om mooie winterse plaatjes te maken. In andere delen van het land heeft het duidelijk véél meer en langer gesneeuwd. De verschillende sneeuw winterblogs komen langzaam alweer voorbij. Ik moet nog  een enorme achterstand qua blogs inhalen. Daarom gaan we even een maand terug. Begin november duikt er een enorme invasie Pestvogels ons land binnen. Heel het jaar zijn ze bijna niet gezien op een enkeling na. Toevallig was ik wel de gelukkige die begin dit jaar al kon vastleggen in Oostvoorne, zie dit blog, maar ik was nog niet echt tevreden met mijn foto's zoals ik ze graag wilde hebben. Door de enorme aantallen die gezien zijn begin november houd ik waarneming.nl goed in de gaten, waar ze hier in de buurt ook gezien zijn. Als ik erachter kom dat er ruim 90 stuks in Barendrecht zitten een paar dagen lang, is mijn keuze snel gemaakt. Ik bel zaterdagavond mijn broer op die in Barendrecht woont, of die zondagochtend meegaat naar de plek van de Pestvogels. Aangezien ze zich bevinden waar mijn broer vroeger vlakbij gewoond heeft. Helaas hij heeft andere dingen te doen. Dus ga ik zondagochtend 11-11-12 richting Barendrecht. Ik kom rond 09:15 uur aan op de plek waar ik denk dat de Pestvogels zitten, midden in een woonwijk. Als ik de woonwijk binnenrijd en in de juiste straat rij, zie ik al een 15-tal fotografen staan met hun statieven op de straat. Alle camera's staan gericht op een Esdoorn boom waarbij de bladeren mooi geel gekleurd zijn. Ik heb alle geluk van de wereld besef ik weer want........ ik kan mijn auto zowat naast de Esdoorn boom parkeren en we hebben de ochtendzon ook nog eens in onze rug. Als ik mijn auto heb geparkeerd, stap ik snel uit met mijn camera in mijn hand en voeg me snel bij de medefotografen. Ik denk dat er wel een stuk of 20 pestvogels in die boom zitten. Af en toe verplaatsen andere Pestvogels zich naar een kalere boom. Ik maak mijn eerste shots.


Pestvogel (Bohemian Waxwing, Bombycilla garrulus)























Maar omdat de meeste Pestvogels zich in de Esdoorn bevinden, richt ik snel mijn camera op die boom. Het duurt dan ook niet lang voordat er eentje zichterbaar wordt tussen de gele bladeren.


Af en toe komt er eentje op een nog dichter gelegen takje zitten.























Wat een mooie herfst setting zo tussen de gele bladeren. 
Ze halen vaak ook gekke capriolen uit om ergens bij te komen.











































Helaas krijg ik het niet voor elkaar om een Pestvogel haast onderste boven hangend vast te leggen, maar foto's zoals deze ben ik ook erg tevreden mee.

























Af en toe zag ik ook door de vele gele bladeren een koppie van een pestvogel. Ik wilde daar graag een opname van maken, als het me zou lukken. Van de 4 opnames die ik ervan gemaakt heb is deze als beste uit de verf gekomen.






















Omdat ze middenin een woonwijk zitten, zie je wel eens van die houtenbordjes aan de stenen muur bij mensen. Het grappige is dat rechts achter deze Esdoorn staan rijtjeshuizen. Bij één rijtjeshuis hangt er aan de muur zo'n houtenbordje met daarop in het groot de letters "Vreemde Vogels" :-) Helaas krijg ik het natuurlijk niet voor elkaar om die tekst als achtergrond te gebruiken op een foto met op de voorgrond zo'n vreemde vogel. Ik moet het doen met een half stenen muur als achtergrond.






















Sommige zullen zich misschien wel afvragen, wat die Pestvogels daar doen in een Esdoorn? Ja ik eigenlijk ook wel nadat ik deze foto's eerst had gemaakt. ;-)
Normaal zie je ze alleen maar op takken met bessen. Ik had later gehoord of gelezen, dat ze hier bezig zijn om insecten te eten van de takken. Je kan het op de volgende foto's misschien beter zien, of in ieder geval dan wordt het misschien wat duidelijker.

























Let op dat tongetje (rechts)

























En nu in het groot!!!




















































Als er dan na 30 minuten een Sperwer overvliegt, gaan ze er met zijn allen vandoor. Ja dan is de vraag waar gaan ze weer landen? Ik geniet even van de beelden die ik kort hiervoor heb gemaakt op mijn display. Terwijl sommige fotografen al een rondje lopen, besluit ik naderhand ook een rondje te rijden. Als de meeste fotografen dezelfde kant oplopen, loop ik er achteraan. Het is duidelijk ze zitten met zijn allen hoog in de boom in een nader gelegen park.






















Een enkele Pestvogel vliegt nog naar een lager gelegen struik, waar duidelijk niks te halen valt.






















En vliegt daarna weer door naar de rest van de groep. Omdat ik toch al een fraaie serie gemaakt had van de Pestvogels in de Esdoorn hou ik het na iets langer als een uurtje voor gezien en rij richting mijn huis om snel mijn beelden te bekijken op mijn computer.

Meer opnames van deze prachtige pestvogels zijn te zien in mijn Galleries/Recente foto's.

Ja ik kan gerust zeggen dat ik met deze reeks opnames meer tevreden ben als mijn vorige reeks in januari van dit jaar. De dagen daarna hebben de Pestvogels ook niet meer op deze fraaie locatie gezeten, maar meer op de bessenstruiken.

In mijn volgende blog komt mijn mooiste foto van 2012 voorbij van een duistere vogel ;-)

Ik wil tot slot iedereen weer hartelijk danken voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:



Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...