woensdag 28 november 2012

Rallen!...Je kunt er bijna over vallen!!

In de lente en zomer van dit jaar ben ik meerdere malen naar het natuurgebied "De Groene Jonker"geweest. Ik hoopte daar eigenlijk mooiere foto's te kunnen maken van de Geoorde Futen met jong, maar helaas waren die dit jaar niet tot nauwelijks gezien in dit gebied. Ja enkele keren af en toe van hele grote afstand, waarbij ik niet eens de moeite heb genomen om de ontspanknop in te drukken. 
Ondanks mijn vele bezoekjes in de GJ heb ik er toch hele fraaie momenten meegemaakt en gelukkig ook kunnen vastleggen, van de Lepelaars bv. Maar ook van een Slobeend (v) die pal voor mijn neus landde tijdens zonsopkomst begin Juli.

Slobeend (Shoveler, Anas clypeata)




























Hoewel de zomer net begonnen was, was het een mooie zonnige ochtend tijdens mijn bezoek begin juli. Een moeder Kuifeend met kroos durfde wel de grote plas op met haar jonkies.

Kuifeend (Tufted Duck, Aythya fuligula)


























Vanaf het loopbruggetje kon ik ook een portret maken van deze Fuut die net weer bovenkwam.

Fuut (Great Crested Grebe, Podiceps cristatus)



























Begin September besluit ik weer een bezoek te brengen aan dit prachtige natuurgebied. Ik had namelijk gelezen dat in de laatste week van augustus het waterschap Amstel, Gooi en Vecht en beheerder Natuurmonumenten het water in de Groene Jonker heeft laten zakken, omdat deze zomer weer zéér nat is geweest. Hierdoor is het waterpeil in de Groene jonker niet zover gedaald als gebruikelijk. Door het water uit dit gebied te laten lopen ontstaan er slikken wat dan weer voordelig moet zijn voor de trekvogels, die vanuit Scandinavië Nederland aandoen op hun weg naar het zuiden. Veel van deze vogels vinden onderweg eten in vochtige, onbegroeide gebieden. Door de ingreep zal de Groene Jonker in deze tijd precies als een gedekte tafel klaarliggen voor de trekvogels die naar verwachting het gebied ook massaal als tussenstop zullen gebruiken. Als ik in die periode kijk op waarneming.nl zie ik dat het niet alleen voordelig is voor de trekvogels, maar ook voor de verborgen en geheimzinnige rallen. Ik zie de Porseleinhoen, Waterral en zelfs de zeldzame Kleinst Waterhoen voorbij komen op waarneming. Als vogelliefhebber is dat natuurlijk héél aantrekkelijk. Aangezien ik deze Rallen nog niet eerder voor mijn lens heb gehad, besluit ik ook wéér een bezoek te brengen aan de GJ. 

Ik kom 's morgens vroeg op 4 september aan. Het is nog behoorlijk mistig. Een goede foto maken zit er dan ook niet in met de dichte mist. Ik loop rustig een rondje in het gebied. Als de mist langzaam aan is weggetrokken komt de zon mooi tevoorschijn. Ik krijg de eerste Waterral te zien op een slik. Weliswaar op enige afstand, maar ben er al blij mee.

Waterral (Water Rail, Rallus aquaticus)




















Nu ze zich op onbeschutte open vlaktes bevinden, blijven ze nog behoorlijk schuw. Voor het geringste duiken ze alweer meteen het riet in.

Ik krijg ook voor het eerst de prachtige Porseleinhoen te zien. ook die zijn toch nog wel schuw en kan ik ze toch niet van dichterbij vastleggen dan dit.

Porseleinhoen (Spotted Crake, Porzana porzana)




















Nadat ik merk dat ik hem niet mooier op de foto kan krijgen, ga ik even kort opzoek naar die andere ral, de Kleinst Waterhoen. Die blijkt nog schuwer te zijn en nog moeilijker te fotograferen. Die krijg ik helaas niet te zien, maar gelukkig is er nog meer te zien in de GJ. 

Deze Kievit zat rustig op zijn gemak in het ochtendzonnetje te foerageren.

Kievit (Lapwing, Vanellus vanellus)





















Niet veel later krijgt deze Kievit gezelschap. Er landt een juveniel Kemphaan die ook rustig zijn hapje bij elkaar eet. Voor mij een mooi gelezen kans om die op de gevoelige plaat vast te leggen.

Kemphaan (Ruff, Philomachus pugnax)





























































Als ik daarna weer naar de plek loop waar ik eerder een Waterral heb gezien, zie ik in mijn rechterooghoek een vogel wegduiken in het riet. Ik kan nog net zien dat het een Waterral is. ik blijf ruim een half uur op de plek staan, totdat de ral langzaam aan en voorzichtig weer uit het riet komt lopen. Het word me duidelijk dat het hier gaat om een jonge Waterral. Ik maak snel een aantal opnames voordat die weer het riet induikt. De juveniel voelt zich nu al wat veiliger en loopt rustig rond opzoek naar iets eetbaars.

                   Juveniel Waterral (Water Rail, Rallus aquaticus)


Zo zie je de Waterrallen nooit en zo zie je zomaar een juveniel Waterral. Gelukkig is mijn geduld beloond en heb ik er alsnog een aantal foto's aan overgehouden. Ik wil eigenlijk alleen de Porseleinhoen nog redelijk op de plaat hebben van iets dichterbij, maar dat gaat mij op dezelfde plek als de eerdere foto van de Porseleinhoen niet lukken. Ik loop daarom maar langzaam richting de uitgang. Ik zie dan op het wandelpad verschillende fotografen staan met de camera's op statieven. Als ik dichterbij kom zie ik wat ze aan het fotograferen zijn. Nog een Porseleinhoen!!!, maar nu veel dichter bij het wandelpad. De Porseleinhoen is namelijk druk bezig om voedsel te zoeken op een droog gelegen plas. Zo krijg ik uiteindelijk toch nog de prachtige verborgen Porseleinhoen op de foto. :-)

                   Porseleinhoen (Spotted Crake, Porzana porzana)


En zo ga ik weer met een tevreden gevoel naar huis en kan ik op mijn wensenlijst weer 2 vogelsoorten doorstrepen, waarbij de Porseleinhoen eerlijk gezegd in eerste instantie nog niet eens opstond. :-)

Voor meer foto's van de Porseleinhoen, Waterral, Kievit en Kemphaan kan je een kijkje nemen op mijn homepage of bij Galleries/Recente foto's.

Mijn volgende blog belooft één van mijn mooiste te worden van dit jaar. Nee geen vogelblog, maar een zoogdieren blog. Hou dit blog dus goed in de gaten, want ik ben nog steeds bezig met een inhaalslag aan blogs.

Gelukkig ben ik wel al bijna bij met het bekijken en reageren op al jullie blogs die ik gemist heb de afgelopen tijd.

Tot snel!!

Gr,

Remco 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...