zondag 29 juli 2012

Komt ie wel....of komt ie niet?

Begin juni zijn we voor een weekend op familie bezoek geweest in Gelderland. Voor mij een uitgelezen kans om meteen de Veluwe en de Oostvaardersplassen te bezoeken. Eerst maar weer eens de hut bezoeken in de Veluwe. Gelukkig is die nog vrij en kan ik ongestoord mij klaarmaken voor de vogels en knaagdieren die ik hier hoop aan te treffen. Van tevoren hoop je natuurlijk dat er een verscheidenheid aan vogels langs komt...met name de Appel/Goudvink, Kuifmees, Kruisbek, maar het kan ook zo maar gebeuren dat alleen de huis-tuin- en keuken vogels voorbij komen. Ik laat me gewoon verrassen ;-)


Eén van de eerste vogel die voor de hut langs hipt, is deze jonge Roodborst.


Roodborst (Robin, Erithacus rubecula)




















Je zou bijna denken dat het hier gaat om een Winterkoning door het kenmerkende staartje wat recht omhoog staat en het bruine verenkleed....maar als je goed kijkt naar het koppie en het grotere oogje, zie je toch wel dat het meer weg heeft van een Roodborstje. In de volgende foto is het denk ik wel duidelijker te zien.






















Toevallig komt er een paar minuten later wel een èchte Winterkoning aan die ook op deze tak gaat zitten (waarbij de zon al wat meer gedraaid is).

Winterkoning (Wren, Troglodytes troglodytes)

natuurlijk komt er met regelmaat ook de Woelmuis tevoorschijn...die zich in grote aantallen hebben voortgeplant voor deze Boshut.

Woelmuis (Common red backed mouse, Arvicolinae)
Ook tref ik hier een aantal jonge vogels aan, wat natuurlijk niet zo gek is in deze tijd van het jaar. Onder andere deze jonge Vink die net gevoerd is door haar ouder.

Vink (Chaffinch, Fringilla coelebs)

Net als dit jonge klevertje in de bekende boomkleef houding. :-)

Boomklever (Nuthatch, Sitta europaea)

Af en toe komt hij zo dichtbij dat ik er een mooi close-upje van kan maken.

De Sijs komt ook langs....eigenlijk alleen maar voor wat te drinken.

Sijs (Siskin, Carduelis spinus)
Het moment van drinken krijg ik helaas niet vastgelegd, wel het moment dat hij een aantal seconden op deze stam blijft zitten.

Ik weet trouwens als géén ander dat je met een vast brandpunt lens wel eens tegen problemen aanloop in de natuur, als de vogels/zoogdieren te dichtbij komen/zitten, maar in dit geval kan je er leuke close up opnames aan over houden zoals deze Merel.

Merel (Blackbird, Turdus merula)

en deze pindarover...

Gaai (Eurasian Jay, Garrulus glandarius)

Gelukkig blijft deze Bonte Specht mooi binnen het bereik van mijn lens, en kan ik er een mooie serie van maken. Hier alvast 3 foto's van deze fraaie Specht.

Grote Bonte Specht (Great Spotted Woodpecker, Dendrocopos major)



maar ja....dit zijn eigenlijk allemaal vogels die ik al eens eerder voor mijn lens heb gehad. Ik hoopte hier eigenlijk toch wel de Goudvink en de Appelvink tegen te komen. Hoewel ik wel de Goudvink al aantal keer gehoord heb verderop. Ik wacht nog maar geduldig af, terwijl mijn favoriete zoogdiertje arriveert.

Eekhoorn (Red Squirrel, Sciurus vulgaris) 









































Terwijl ik gefocust ben op deze rode rakker, zie ik later pal voor mijn neus op ongeveer 1 meter afstand een vogel landen. Die hier duidelijk alleen komt om te drinken. Ik kan het bijna niet zien omdat hij bijna beneden onderaan de hut zit. Ik richt mijn camera erop, en merk dat die niet kan scherpstellen omdat de instelling van mijn lens op 3 meter en oneindig staat...ik schakel hem snel over op "full" en maak totaal 4 foto's van het vogeltje. Als ik de foto's bekijk op mijn display zie ik dat hij er net helemaal op staat. Yessss...I've got him!!!!

Goudvink (Bullfinch, Pyrrhula pyrrhula)






















Ik heb natuurlijk al fraaie foto's kunnen maken van de Bonte Specht, en een aantal close up foto's, maar als deze Goudvink in een bliksemschicht nog even voorbij komt, dan is mijn dag helemaal al geslaagd. Na deze foto verlaat ik dan ook het park en ga weer terug naar mijn familie.

De volgende dag (zondagochtend) heb ik de OVP ingepland. Eerlijk gezegd verwacht ik er niet zo heel veel te zien, wat weleens voorkomt in de OVP. Alles wat ik zie en tegenkom is al meegenomen. Zoals deze Grote Zilverreiger die opvliegt.

Grote Zilverreiger (Great White Heron, Egretta alba)





















Verder als deze GZR kom ik eigenlijk niet tijdens mijn rondje in OVP. Ik besluit daarom om een kijkje te nemen in de Poelruiter Vogelkijkhut, in de hoop de IJsvogel daar te fotograferen. Komt ie wel...komt ie Niet? Dat is de titel van dit inmiddels lange blog. Ja dat vraag ik mij ook af als ik in die hut sta. Ja ik weet...het is een kwestie van wachten, wachten en nog eens wachten, maar op den duur word je het toch wel zat als je helemaal niks ziet en hoort wat op een Ijsvogel lijkt. Dat gevoel heb ik dus ook naderhand. Ik wil bijna opgeven totdat er iets op de bekendste stok van nederland landt. Nee helaas géén Ijsvogel, maar een Witte Kwikstaart.

Witte Kwikstaart (White Wagtail, Motacilla alba)























Ja dit vogeltje lijkt totaal niet op een Ijsvogel, maar dit is wel een uitgelezen kans om deze Kwik fraai te kunnen platen met een rustige achtergrond. Uiteindelijk toch nog met een enigszins positief gevoel de hut verlaten.

Later deze dag besluit ik nog even met mijn vriendin een rondje te rijden in de polder Arkenheem, wat ook vlakbij in de buurt ligt. Ik heb er al veel over gelezen en gezien op het net, maar zelf nog nooit geweest. Ik zie wel wat ik daar aantref. Met de camera gereed rijd ik langzaam door de polder. Ik zie al gauw een Boerenzwaluw op een stok zitten. Zal dit dan eindelijk mijn aller eerste droomplaat van een boerenzwaluw worden? Ja....ik ben er blij mee!!!

Boerenzwaluw (Swallow, Hirundo rustica)





















Als ik iets verder doorrijd, nadat ik deze plaat heb genomen, zie ik 3 jonge Boerenzwaluwen op een ijzeren hek zitten.






















Ik zie van een aantal meters afstand de voermomenten voorbij komen, maar helaas ik krijg het niet mooi in mijn zoeker (verkeerde kant, wuivende grassprieten). Ik moet genoegen nemen met de volgende foto.






















Helaas geen openstaande boerenzwaluwbekkies. Volgend jaar dan maar in de herkansing.

Zo komt er toch een einde aan dit lange blog. Ik hoop dat het jullie niet eens is opgevallen en anders mijn excuses ervoor. Ik zal het volgende nieuwe blog wat korter houden. ;-)

Graag verwijs ik jullie nog door naar veel méér foto's van de Grote Bonte Specht, Goudvink en natuurlijk de Boerenzwaluwen. <klik hier>

In mijn volgende nieuwe blog even ter afwisseling geen vogels maar vlinders.

Hier alvast een cliffhanger.

Icarus blauwtje (Common Blue, Polyommatus icarus)





















Ik weet dat ik gigantisch achterloop met het bekijken en het reageren van al jullie nieuwe (fraaie) blogs, maar ik was de afgelopen paar weken even Blogmoe. Ik ben inmiddels 2 weken druk bezig met Bedrijfstherapie voor mijn rug. Ook ben ik vorige week naar het ziekenhuis geweest voor een afspraak met de neuroloog. Die kwam toch tot de conclusie dat ik last heb van een lichte hernia. Ik wil daarom (ook voor mezelf) een MRI-scan laten maken begin september. Ondertussen moet ik 2x in de week  3 maanden lang onder speciale begeleiding van een therapeut naar de sportschool voor oefeningen van buik- en rugspieren, waarbij ik thuis zelf ook elke dag nog eens speciale oefeningen moet uitvoeren. Ik hoop dan ook uiteindelijk dat ik over een aantal weken zonder rugklachten verder kan gaan.

Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...