donderdag 31 mei 2012

Yes.....I'VE GOT HIM!!!!

Het begon allemaal op Hemelvaartsdag 17 Mei 2012. Ik had via natuurmonumenten mij ingeschreven voor een "Vaarexcursie voor Vroege Vogels" in Nieuwkoopse Plassen. Wat eigenlijk de titel van dit blog zou worden, maar....toch voor een pakkende titel gekozen. 
Daar komt dat lijstje weer waar ik het eerder over gehad heb in mijn vorige blogs. In mijn hoofd heb ik een verlanglijstje gemaakt met vogels/zoogdieren die ik dolgraag, mooi voor mijn lens wil hebben. Stipt op nummer 1 staat/stond daar de Purperreiger. Ik had vorig jaar wel een Purperreiger zien overvliegen in de Groene Jonker, maar dat was meer een bewijs plaatje dan een echte geslaagde foto. En aangezien ik helemaal weg ben van Reigerachtige vogels (zie kopfoto) zag ik mijn kans om mee te gaan met zo'n vaarexcursie van Natuurmonumenten, omdat er regelmatig Purperreigers te zien zijn in en rondom de plassen. Dit moet hem gaan worden. Ik moest er wel vroeg mijn bed voor uit omdat de excursie om 05:30 uur begint. Het leuke ervan is dat ik Loes heb geïnformeerd over deze excursie van tevoren en die had er dus ook wel zin an, net als Yvonne die ze over had gehaald! 


Iets over half 6 vertrekken we vanuit bezoekerscentrum Nieuwkoopse Plassen van Natuurmonumenten. We zien de zon langzaam opkomen.










De boot zit goed vol, ik denk man of 23 en om dan zo'n foto vanuit de boot te maken zonder hoofden van andere deelnemers erop dat is knap. Ik heb ze bij deze foto lekker weggesneden. We varen tot achterin de grote plas en komen dan aan bij de smallere slootjes. De zon schijnt mooi door de bomen heen en de zonneharp is mooi te zien boven het water. Ik heb er geen foto van kunnen maken, maar Loes en Yvonne hebben daar denk ik wel een mooie foto van weten te maken. Wel heb ik geprobeerd een iets andere foto te maken dan dat jullie van mij gewend zijn. Tegenlicht en Dauwdruppels.








Yvonne vraagt: En? Ja het is geen Loesfoto Yvon ;-) Toch ben ik niet geheel ontevreden over het resultaat.


We krijgen de eerste vogel te zien, die druk bezig was met poetsen van zijn mooie witte 
verenkleed.


Knobbelzwaan (Mute Swan, Cygnus olor)










Ik vind het effect wel geslaagd van het boerderij huis links bovenin, zo krijg je toch een beetje scherptediepte in je foto. Gemaakt met mijn 50mm 1.8 prime lens

Ook krijgen we Wulpen te zien, die schijnbaar hier ook broeden. Gemaakt met de 300mm + 1.4 TC



Wulp (Curlew, Numenius arquata)






















Ik hoor Yvon vragen aan de gids of we ook de Purperreigers te zien krijgen? De gids antwoordt: Nee die kant gaan we niet uit. #$@!^*%@$*^%@* das balen!!!! ging er door mij heen. We gaan wel naar de broedkolonie van Meeuwen, Visdiefjes en Zwarte Sternen zegt hij er meteen achteraan. Maar je kan ze wel met een gehuurd  fluisterbootje goed fotograferen aan de andere kant van de plas. Tja das wel een goed idee natuurlijk. Eerst terug naar deze excursie. We komen aan op de plek waar duizenden Meeuwen zitten te broeden. Normaal gesproken mag je daar niet heen varen maar de gids heeft toestemming gekregen om daar met deze tocht wel doorheen te mogen varen. De meeste meeuwen vliegen gelijk op door onze komst, en enkele zitten nog op de eieren.

Kokmeeuw  (Black-headed Gull, Larus ridibundus)






















Ook komen we langs de Visdiefjes, die je vanaf de boot mooi dichtbij kunt vastleggen, als ze tenminste vlak boven je vliegen.

Visdief (Common Tern, Sterna hirundo)

















































Ook zit er eentje mooi te wezen op een paal.

Totdat we dichterbij komen en wegvliegt (let op die pootjes).





















Ook gaan er 2 Visdiefjes even acrobaten voor onze ogen.






















Van de Visdiefjes komen we aan bij de Zwarte Stern. Eigenlijk heel weinig kunnen zien, waren dus ook nog niet bezig met broeden. Wel vliegen er een aantal rakelings boven onze hoofden. Op de foto krijgen is dan ook een grote kunst. Ik ben daarom erg blij dat er 1 sowieso gelukt is (inclusief lichtje in het oog).

Zwarte Stern (Black Tern, Chlidonias niger)





















Met nog een hoop info over planten en bloemen van de 2 gidsen varen we langzaam weer naar de kade en zit onze boottocht van ruim 3 uur erop. Maar voor ons hield het hier nog niet op, want Loes, Yvonne en ik besluiten toch om met een fluisterbootje richting de Purperreigers te gaan. Ik kan jullie vertellen we worden beloond. We worden dol enthousiast als we de eerste Purperreiger zien overvliegen. We besluiten een goede plek uit te kiezen om stil te liggen met de boot, en wachten geduldig af. Alles wat in de lucht boven ons vliegt wordt direct vast gelegd met onze camera en 400mm lenzen. De eerste shots zijn binnen, met nestmateriaal. YES I'VE GOT HIM!!!

Purperreiger (Purple Heron, Ardea purpurea)





















Maar oh,oh,oh wat was het moeilijk om vanaf een boot deze Reigers in vlucht te fotograferen. Elke keer de dilemma tegenlicht of niet, overbelichting of juist onderbelichten. Omdat je de Reiger probeert te volgen met je camera krijg je hem eerst in tegenlicht en daarna met zon achter je of andersom.
Toch ben ik reuze blij met deze platen die ik heb kunnen maken, en dat waren er véél, héél véél.

























Wowwww...wat gaaf eindelijk de Purperreigers vol in mijn zoeker....wat zijn ze mooi!!!
We hopen natuurlijk dat we ook een foeragerende Purperreiger of eentje in een boom kunnen vastleggen in plaats van alleen maar vluchtbeelden. Helaas foerageren ze niet in de omgeving waar wij ons zich bevinden. Enkele reiger gaat wel op grote afstand in een boom zitten of vliegt voor de bomen langs, wat dan net een ander plaatje oplevert als op bovenstaande.






















We merken toch dat ze behoorlijk schuw zijn. Als er een PR in een boom wilt landen en dan onze camera's in een reflex tegelijk omhoog ziet gaan richting de Pr gebeurt er dit:






















En nog een paar foto's waarbij ik de houding wel reden genoeg vind om hem hier te plaatsen.
























Ja jullie begrijpen dat het voor mij moeilijk kiezen is tussen de tientallen foto's  van mijn nummer 1 wenssoort. Daarom kunnen jullie op mijn site bij Recente Foto's op je gemak de rest bekijken of anders hier voor de mooiste op mijn site. Tijdelijk want er komt binnenkort een nieuwe blog aan waarbij de foto's onder Recente foto's weer verwijderd worden voor nieuwe foto's

Niet alleen vlogen er Purperreigers over maar ook de volgende vogels.

Bruine Kiekendief (Marsh Harrier, Circus aeruginosus)





















Ooievaar (White Stork, Ciconia ciconia)





















En deze Koekoek die in een flits aan ons voorbij vloog over het water. Die mij uiteindelijk niet te snel af was, want van de 2 foto's die ik ervan maak, zit er 1 geslaagde tussen ;-) (luckyshot?)

Koekoek (Cuckoo, Cuculus canorus)





















Na ruim 3 uur te hebben rond gedobberd houden we het voor gezien. We gaan dol enthousiast huiswaarts met voldoende Purperreiger foto's.

MISSION ACCOMPLISHED!!!!!!

Ik wil Loes en Yvonne nog hartelijk danken voor deze onvergetelijke en gezellige dag. Ben erg benieuwd naar jullie blog en foto's.

In mijn volgende blog krijgen jullie weer een Reigerachtige te zien en niet de minste. René heeft er al een geweldige serie van gemaakt. Straks is het mijn beurt.

Hier alvast een voorproefje.





















Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...