zondag 20 mei 2012

In Vogelvlucht

Ik zal maar meteen beginnen met het feit dat ik zoveel foto's op me computer heb staan van de laatste tijd, dat ik behoorlijk achterloop met het maken van nieuwe blogs. Daarom zal ik in dit nieuwe blog meer foto's laten zien dan normaal. Ik ben de afgelopen tijd vaak naar verschillende natuurgebieden geweest hier in de buurt. Daarbij zit ook het natuurgebied waar ik de Zwarte Ruiter en de Blauwborst fraai heb kunnen platen.


Wat me opviel tijdens mijn bezoek aan dat gebied was dat, elke keer dat ik daar kwam, een Rietzanger luidkeels aan het zingen was, en een mooie baltsvlucht maakte om de zoveel minuten. Als je daar een tijdje naar zit te luisteren en kijken, dan merk je naar verloop van tijd wanneer hij zo'n baltsvlucht gaat maken. Voor mij een uitgelezen kans om eens te proberen zo'n baltsvlucht vast te leggen met mijn camera. Eerst 2 beelden van deze Rietzanger toen hij mooi vrij ging zitten hoog in een rietstengel.


Rietzanger (Sedge Warbler, Acrocephalus schoenobaenus)
























Je merkte zodra de Rietzanger steeds hoger ging zitten op een rietstengel, dat het niet lang meer duurde voordat hij weer zo'n prachtige baltsvlucht ging maken.
Ben van den Broek kwam inmiddels ook aan fietsen en die wilde ook graag zo'n baltsvlucht vastleggen van deze Rietzanger. Met wat bruikbare tips van Ben, heb ik geprobeerd om zo'n moment vast te leggen. Na vele foto's die mislukt waren heb ik er toch nog een aantal aan over gehouden waar ik bijzonder blij mee ben.




Het mooie ervan is dat je dit nooit van zo dichtbij met blote oog kan zien. Wat is het dan bijzonder gaaf als er een aantal wel gelukt zijn en je dit op deze manier kunt bekijken.
Nu ik de smaak te pakken had met vlucht opnames en mijn camera instellingen dusdanig goed ingesteld waren, pik ik meteen deze Meerkoet even mee, die op dat moment ook overvliegt.

Meerkoet (Coot, Fulica atra)





















In dit zelfde gebied (waar ik al een aantal vrije platen hebt kunnen maken van de Blauwborst), hoorde ik ook regelmatig een Blauwborst zingen. Als je vaak in zo'n gebied komt, dan weet je ongeveer op welke plek je vogels kunt platen en in dit geval de Blauwborst, die héél mooi op de top van een Lisdodde de vrouwtjes probeerde de imponeren.

Blauwborst (Bluethroat, Luscinia svecica)
























Zo kreeg ik op een ochtend wel een héél mooi natuurmoment te zien.
's morgens vroeg zag ik een vrouw Blauwborst foerageren in het gras. Ik richt meteen me camera op haar om zo een bewijs plaatje te schieten. Aangezien ik die nog niet eerder voor mijn lens had gekregen. Maar toen gebeurde er iets héél bijzonders. Een man Blauwborst had haar schijnbaar gezien in het gras en probeerde haar te inponeren d.m.v. een fraaie baltsvlucht. Omdat vrouw BB daar niet van onder de indruk was, landde de man BB vlak naast haar in het gras. Ja en toen begon het baltsgedrag van de man nog mooier te worden. Ik durfde het moment niet te verstoren om dichterbij te komen, vandaar dat afstand misschien iets te groot was, maar wil jullie graag mee laten genieten van dit prachtige moment.

Hier is vrouw BB nog rustig aan het foerageren in het gras.





















Hier het moment dat man BB naast haar indruk probeert te maken.





















Hij doet erg zijn best...























maar vrouw BB heeft andere dingen aan haar hoofd en gaat er vandoor.





















Wat voel je dan een blij mens als je dit met beide ogen kan en mag zien.

Een andere dag kon ik deze zelfde vrouw BB ook nog net tussen de Lisdodde door vastleggen tijdens het poetsen.





















Deze Meerkoet heb ik ook gemaakt in dit gebied s'morgens, voordat de Zwarte Ruiter voor mijn lens kwam.





















Om dit blog niet nog langer te maken, zal ik het proberen wat korter te houden.

Tijdens een vroege ochtend met nevel maakte ik deze foto in de Ackerdijkse Plassen.



















Ik kreeg van Roeselien Raymond een leuke reactie op deze foto op facebook...Safari in Nederland, en daar kan ik me helemaal bij aansluiten. ;-)

Dankzij Loes Willebrand heb ik ook mijn allereerste Ransuil daar kunnen vastleggen.

Ransuil (Long-eared Owl, Asio otus)
























Ook kreeg ik toch nog een kans om een Futen paring te fotograferen.

Fuut (Great Crested Grebe, Podiceps cristatus)























En ook eindelijk kreeg ik het voor elkaar om een Visdief in vlucht met vis(je)te kunnen platen.

Visdief (Common Tern, Sterna hirundo)





Als laatste deze vlinder die ik bij de Kandelaar kon vastleggen met mijn 300mm lens.


Bont Zandoogje (Speckled Wood, Pararge aegeria)

Zo komt er toch nog een einde aan dit lange blog en ben ik (bijna) weer bij, met het maken van nieuwe blogs.


Het enige wat ik nog wil vertellen is dat mijn vorige blog van de Hop een record aantal bezoekers heeft opgeleverd en dat een foto van de Hop gekozen is voor de nieuwsbrief van Vroege Vogels. Dus bij deze iedereen hartelijk dank voor het bezoeken en het plaatsen van een reactie.


Wil je méér foto's zien dan dat ik hier heb geplaatst? Bezoek dan even mijn Recente Foto's gallery, is zeker de moeite waard voor een betere kwaliteit!!


Volgende blog kan ik eindelijk de vogel aan jullie laten zien die bovenaan mijn verlanglijstje staat/stond. ;-P


Groeten,

Remco



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...