donderdag 10 mei 2012

De Hop (Hoopoe, Upupa epops)

Vorige week kreeg ik een email van Loes Willebrand met de mededeling dat zij een Hop gezien heeft. Een HOP....in NEDERLAND??? Ik kon het haast niet geloven, totdat ik de foto's gezien had. Een Hop dat is echt een droom vogelsoort van mij, die niet eens voor komt in het lijstje van wat ik begin van het jaar in mijn hoofd had/heb zitten. Als ik aan Hop denk, dan denk ik aan een prachtige vogelsoort die meer in Turkije, Spanje, Griekenland voorkomt en dat het Eddie Zoey (supporter van Vogelbescherming) zijn favoriete vogel is. Dus een onmogelijke opgave om deze weidevogel hier te kunnen fotograferen. Als ik waarneming in de gaten houd word het me steeds duidelijker. De mooie foto's van deze Hop stromen voorbij op Waarneming. Het mooie van alles ervan is, dat die ook nog eens heel dicht bij mij in de buurt is waargenomen, Abtswoudse Bos in Delft. Ik had alleen 1 probleem: Ik heb geen tijd om er naartoe te gaan, want me vriendin was jarig en we hadden hele andere plannen. Voor mijn gevoel moest en zou ik deze prachtige vogel gewoon voor mijn lens krijgen. Uiteindelijk toch een ochtendje kunnen vinden om er naartoe te gaan. Ik hoopte zo dat die er nog zat, want hij was al meer als 3 dagen in dat gebied gezien. Elke dag weer keek ik op waarneming en maakte ik mezelf nog gekker door al die fraaie foto's te bekijken...ik dacht maar aan 1 ding.....ik wil die ook op de foto!!!


Zondagochtend vroeg vertrokken naar Abtswoudse Bos. Als ik het gebied in loop kom ik al meteen 3 fotografen tegen met alle 3 500mm kanonnen. Ze lopen juist de andere kant op, maar ik blijf ste vast mijn eigen weg volgen. Het gebied is best groot en de kans dat ik hem vrij snel tegenkom is dus al minder groot. Maar een Hop in Nederland trekt natuurlijk de aandacht van vele Vogelaars en Vogelliefhebbers dus met genoeg mensen kan je hem sneller tegenkomen. Als ik dan een grindpad in loop, zie ik wat wegvliegen wat op een Hop lijkt (zwart/wit gesteepte vleugels). Aan het eind van het pad staan al 2 andere fotografen, die hem schijnbaar al eerder gezien hadden. Als de Hop dan éénmaal vanuit de boom weer de grond kiest om te gaan foerageren, zie ik hem van enige afstand door mijn zoeker. Wow...wat gaaf!!! Ik maak meteen mijn allereerste foto van deze prachtige vogel.


Hop (Hoopoe, Upupa epops)
















Héél voorzichtig en stapje voor stapje proberen we dichterbij te komen.










Tot zover krijgen we hem bijna helemaal te zien.










Als we dan rustig afwachten loopt de Hop richting het grind looppad. Zo kunnen we hem nog beter vastleggen. Op voldoende afstand zien we dat de Hop druk bezig is om rupsen te vangen en andere insecten.










Erg gaaf om te zien hoe hij deze rups naar binnenkrijgt.













Zo nu en dan liep hij ook door het gras om daar de rupsen tussenuit te halen.



























Tjonge jonge, als ik deze foto's terug kijk ben ik nog steeds helemaal in mijn nopjes. Ik was natuurlijk al dolblij met zulke opnames, maar naarmate je al veel foto's hebt gemaakt van deze Hop, hoop je nog op 1 moment: Dat hij zijn kuif laat zien....!!! Jawel we werden beloond. Na ruim een uur ongeveer maakt deze Hop een soort uitrek beweging of een soort balts. Zo'n uitrekbeweging heb ik al eens eerder gezien bij de Mandarijneend aantal maanden geleden. Jahoor daar komt die. 










ja hier heb ik even geen woorden voor als je dit gewoon kunt vastleggen en dan uitgerekend in Nederland.
Af en toe kan ik het nog steeds niet geloven dat ik één van mijn favoriete vogel zelf met beide ogen gezien en vastgelegd heb.
Achteraf ben ik ook bijzonder blij dat ik niet gewacht heb om deze Hop te fotograferen, want de volgende dag (maandag) was die helemaal niet meer gezien op die plek.


Ik wil wel Loes Willebrand nog enorm bedanken voor het zien van deze bijzondere waarneming en het uitleggen van de exacte plek.


Wil je nog veel méér opnames zien van deze bijzonder mooie Hop, klik dan hier.


Iedereen weer enorm bedankt voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:
De Zwarte Ruiter (Spotted Redshank, Tringa erythropus)

Gr,


Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...