woensdag 28 maart 2012

Vogels in en rondom de Griendplas

Het voorjaar is overal in volle gang. Lammetjes huppelen in de wei, vogels zingen en baltsen overal,vlinderoverwinteraars laten zich op de eerste zonnige en zachte dagen zien, kortom LENTE. Mijn favoriete seizoen om te fotograferen. De natuur en de vogels/dieren komen duidelijk tot leven en laten zich goed zien en horen. Zo heb ik o.a. de eerste Blauwborst dit jaar kunnen vastleggen, maar ook al de eerste vlinder. Deze foto's zijn in mijn eerst volgende nieuwe blog te zien.
Eerst maar terug naar dit nieuwe blog. 
Ik ben dankzij Loes Willebrand vorige week naar een Griendplas geweest, waarin verschillende aantallen vogels hun rust zoeken. Grutto's, Kluten, Tureluurs, Bergeenden, Wintertalingen e.v.a. kwam ik daar tegen.


Het was nog vroeg en het belooft wéér een mooie zonnige dag te worden. Van een afstand zie ik al een aantal Kluten in de plas rusten. Helaas staat er een lange rij hoge rietkragen in de weg om dichterbij te komen. Een stuk verderop hebben ze een aantal meters van het riet gemaaid. Ik ga op gepaste afstand daar zitten en wacht rustig af, terwijl de zon langzaam opkomt, heb ik een fantastisch licht. De volgende vogels krijg ik mooi voor mijn lens.


Deze Grutto gaat met zijn/haar verenkleed mooi op in zijn/haar omgeving en licht.










Dat kan je van deze Kluut niet zeggen. Door middel van het stille ondiepe water krijg je ook nog de spiegeling kado.
Kluut (Avocet, Recurvirostra avosetta)













Kuifeend (Tufted Duck, Aythya fuligula)
 Meerkoet (Coot, Fulica atra)


















Ik zie ook een paartje Bergeenden rond dobberen in de plas. Het mannetje maakt duidelijk balts bewegingen met zijn nek. Zie deze foto met op de achtergrond rustende Grutto's. Foto heb ik later die ochtend gemaakt.


Bergeend (Shelduck, Tadorna tadorna)
























Dan zie ik links van mij nog een paartje Bergeenden zwemmen. Ik zie dat ze dichterbij het andere paartje Bergeenden komen. Ja daar is man Bergeend niet van gediend en een watergevecht is het gevolg.
Man Bergeend is duidelijk te herkennen aan de rode knobbel op de snavel. wat je op bovenstaande foto al kan zien. Gelukkig kan ik het gevecht vastleggen met mijn camera..hier een aantal beelden, de hele serie kan je zien bij recente foto's (gallery):

De vrouwtjes moedigen de mannen aan!!!











Het gaat er behoorlijk heftig aan toe, zelfs als er één probeert te vluchten wordt die achterna gezeten en bijna gebeten in de lucht.
Als de rust weer éénmaal gekeerd is komt de zon ook steeds verder op en krijg je weer ander licht. Een Kluut komt wéér langzaam en foeragerend voor mijn lens.



Met een melodieus kluut, kluut geluid probeert hij andere Kluten te alarmeren om ook naar hem te komen..


















Maar die reageren niet, waarop hij maar besluit om weer naar hun toe te gaan.





















Er zijn genoeg vogels te zien in de plas. Zo ook deze vogel die ik nog nooit eerder voor mijn lens heb gekregen.


Tureluur (Redshank, Tringa totanus)





















Als ik dan weer richting de rietkragen loop, vliegt deze juveniel Knobbelzwaan over....precies mijn richting.

Knobbelzwaan (Mute Swan, Cygnus olor)





















Als ik dan bij de Rietkragen aankom hoor ik redelijk dichtbij het bekende ping ping geluid!!! Baardmannetjes...ik had ze hier eerlijk gezegd niet echt verwacht, maar ik merk al gauw dat het een koppeltje is (mannetje/vrouwtje). Het blijkt mijn ochtend te worden, want de Baardmannen lijken letterlijk voor me te poseren. Eerst het mannetje in een acrobatische houding.

Baardman (Bearded Tit, Panurus biarmicus)





















Daarna gaat hij bovenin in tak van een struik zitten op zijn gemak een aantal minuten. Ik wist niet wat ik meemaakte.























Alsof het niet mooier kan!? Jawel...hij kwam zelfs nog dichterbij op een rietstengel zitten

























Zo'n plaat had ik ook al een tijdje in mijn hoofd zitten. laat het nu net deze morgen zijn dat ik deze plaat kan maken (met een beetje geluk)





















Niet alleen het mannetje baardman ging mooi voor mijn lens poseren, ook het vrouwtje Baardman gaat gewoon op haar gemak haar veren poetsen.....hoe vaak maak je dat mee van zo dichtbij?
























Wat een WOW-moment is dit zeg......het vreugde dansje wat ik achteraf maak, vergeet ik niet snel meer en met een harde YESSSS er achteraan.

Ik heb nog veel méér opnames gemaakt van deze poserende Baardmannetjes. De rest kun je kijken bij recente foto's (Gallery).

Als dan een roofvogel hoog boven de plas vliegt, slaan de Grutto's, Kluten en Tureluurs op de vlucht.












En zo eindigt dan deze bijzonder mooie ochtend vanuit de Griendplas. Ik ben een paar dagen daarna nog een keer hier geweest, maar toen lieten de vogels zich niet zo goed fotograferen als deze ochtend. Gelukkig pakt niemand meer deze gouden uurtjes van mij af. ;-)


In mijn volgende nieuwe blog zal ik opnames laten zien van: Blauwborst, Roodborsttapuit, Vlinder, Salamander, Rietgors etc.


Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog van de Buidelmezen.


Groeten,

Remco


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...