donderdag 16 februari 2012

Baardman/vrouw in de sneeuw!!!

Ik kan jullie nu al verklappen dat dit mijn mooiste blog is van 2012 tot nu toe.


Ik kwam erachter dat hier in de buurt regelmatig Baardmannen gezien waren. Met name bovenin het riet vanwege de zaden. Laat ik nou net deze vogel op mijn lijstje hebben staan van wat ik in mijn hoofd heb zitten. Baardman hoog in het riet tussen de zaden.. Ik besluit om 2x naar dat gebied te gaan, mocht het de eerste keer te zijn tegengevallen, kan ik altijd in de herkansing gaan. De eerste keer met vrij bewolkt weer daarheen gereden. Het geping van de Baardmannen was al vrij snel te horen, maar omdat er redelijk wat wind stond, en dus ook bewolkt was, lieten ze zich niet zo makkelijk fotograferen. De meeste doken naar beneden, om zo geen last te hebben van de wind en de kou, en sommige kozen dus wel om de zaden uit het riet te pikken. Camera op monopod op de baardman gericht en hopen dat hij lang genoeg blijft zitten. Jawel.....gelukkig deed deze Baardman dat, maar...






er stond nogal wat wind, dus zodra deze Baardman in de top ging hangen, bewoog die dus des te meer.










Dat maakte het er voor mij niet makkelijker op om hem er scherp op te krijgen, want hij bungelde constant van boven naar beneden. Gelukkig heeft mijn lens niet veel moeite om scherp te stellen, dus kon ik op het juiste moment steeds afdrukken, met daarbij constant een andere achtergrond.


 Eén van mijn favoriete vind ik deze






Doordat het redelijk bewolkt was komen de prachtige kleuren van zo'n Baardmannetje wel heel mooi over.














Gelukkig trok die niks van mijn aanwezigheid aan, en kon ik ruim 15 minuten genieten van deze bijzonder mooie vogel.
























Wat was ik blij dat alsnog 1 Baardman mij de gelegenheid gaf om zulke foto's te maken, want anders had ik toch met een ander gevoel huiswaarts gekeerd.


Ik was natuurlijk al héél blij met bovenstaande opnames, maar ik kwam erachter dat ik nog geen enkele foto had van een Baardman (vrouw). Ik besluit daarom wederom een kort bezoek te brengen aan de Baardmannen, ditmaal met stralend zonnig weer, en met nog een laagje sneeuw op verschillende plekken.


Ik kom daar een half uur na zonsopkomst aan, en loop richting het rieten kijkscherm. Het geping komt steeds dichterbij, en ik zie dat ik niet de enige fotograaf ben. Er liggen namelijk al 3 fotografen in de sneeuw op het ijs. Als ik me tussen de fotografen voeg, kan ik mijn ogen bijna niet geloven. een stuk of 8 baardmannen (vrouw,man) zijn aan het foerageren in de sneeuw, omdat de zaden van de vele Lisdodden in de sneeuw gevallen zijn. Ik zorg voor een laag standpunt en maak meteen de eerste paar foto's.















Af en toe gingen er ook een paar de Lisdodde nog in om de zaadjes er tussenuit te halen.











Gelukkig ook de Baardman (vrouw) kunnen vastleggen.

Wat is dit toch prachtig om te zien. Ik had niet eens durven dromen om een Baardman in de sneeuw te kunnen zien, laat staan zo kunnen vastleggen...dit is zeker een wow-moment!! 




Net als bij het Roodborstje in de sneeuw, zie je ook hier dat ze hun verenpak opblazen vanwege de kou, als een soort balletje.















Na een klein uurtje en meer als 200 foto's rijker ga ik met een héél blij gevoel naar huis.
Ik was al dolblij met de opnames van het Roodborstje in de sneeuw, maar deze zijn nog net wat unieker. Ik ben daarom ook super blij met deze foto's die ik heb gemaakt.
De rest van de foto's kun je bekijken op mijn site onder Recente Foto's. Ik heb er totaal 70 foto's geplaatst.
















Iedereen weer hartelijk dank voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:
Wintervreugd(e) en Sneeuwvreugd(e)


Groeten,


Remco


ps. Ik loop weer een beetje achter met het bekijken van jullie blogs, maar dat ga ik de komende dagen weer helemaal goed maken. ;-)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...