woensdag 1 december 2010

Ijzige Zwarte Zwaan in polder


Het is weer tijd voor een nieuwe blog aan mijn kant.
Ik besluit zondagmorgen naar de polders te gaan in Zoeterwoude. Het belooft een mooie zondagmorgen te worden.
Ik rij met mijn mobiele hut door de polders terwijl langzaam de zon doorbreekt. Het eerste wat me meteen opvalt is het mooie ochtendlicht, plus de rijp, wat een mooi effect geeft, en de foto's ten goede komt.
Terwijl ik langzaam over de smalle weggetjes rij, kom ik een Zwarte Zwaan tegen, die verkleumd op het rijpe gras staat. Op de achtergrond staan en zitten nog wat Canadese Ganzen, . Ik rij langzaam dichter naar de Zwarte Zwaan toe, en zie dan door me lens dat heel zijn verenpak vol zit met bevroren waterdruppels.

















De Zwarte Zwaan blijft een tijdje op veilige afstand van mij staan. Totdat die ineens langzaam naar beneden komt lopen richting het slootje, wat tussen mij en de Zwarte Zwaan in ligt, en die natuurlijk bedekt is met ijs. Voor mij natuurlijk de kans om hem van nog dichterbij te bekijken en vast te leggen met me camera.



















Hij heeft duidelijk wat eetbaars gevonden, wat lijkt op vochtig riet.

Dan waagt hij voorzichtig een poging op het ijs. Hij nadert langzaam en voorzichtig het bevroren slootje.

















Je ziet hier nu duidelijk de bevroren waterdruppels op zijn verenpak.


















Hij is heel voorzichtig en doet toch maar stapje terug.

















Nieuwe poging...



















 Nadat hij uitglijdt, blijft die maar  zitten op het ijs.


















Ik besluit langzaam verder te rijden in de polder, in de hoop nog wat moois tegen te komen. Dan zie ik een Torenvalk op een paaltje zitten, maar helaas die vliegt al na enige afstand weg, en ook de tweede poging mislukt....jammer maar helaas.

Halverwege mijn rit besluit ik mijn auto te parkeren, en te voet verder te gaan, wat me meer vrijheid geeft. Ik loop een bruggetje over, en zie een aantal ganzen in het water zwemmen. De eerste die meteen opvalt is de mooie Indische Gans.
















Wat zat het ochtendlicht mee deze morgen.


















Ook zwemmen er een aantal Grauwe Ganzen.



















Ik loop verder langs de slootjes richting Zoetermeer naar het Noord AA.

Ik kom dan iets verderop (koppel) witte Zwanen tegen, oftewel "Knobbelzwanen".
22










Hier weer mooi het ochtendlicht te zien.
















Even een close-upje.








Nadat ik deze opnames had gemaakt, loop ik langzaam terug naar me auto, waar ik onderweg de Ganzen weer tegenkom, ditmaal op het droge.

















Ik besluit dan nog even boerderij 't Geertje op te lopen, om wat vogels te spotten.

Ik kom al gauw deze trotse Paauw tegen. Ik kon het niet laten om er een paar close-ups van te maken.

















Dan zie ik in een hooischuur dit Roodborstje, genieten van de zon.

















Even dichterbij gehaald.

















Ja de inmiddels bekende Waterspreeuw uit de AWD hoef ik hier natuurlijk niet te verwachten. Ik moet genoegen nemen met de (normale) Spreeuw, die eigenlijk nog mooier is, als de zon erop schijnt.































Ja het was voor mij weer een geslaagde zondagmorgen, met prachtig ochtendlicht, rijp en veel mooie vogels.


Ik hoop dat ik de maand December wat meer nieuwe blogs aan jullie kan laten zien.

Iedereen hartelijk dank voor jullie reacties op mijn vorige blog.


Groeten,
Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...